Mindfullness - trenuj uważność.
Denerwują cię zbyt długie, przeciągające się w czasie spotkania biznesowe? Potrzebujesz stałych szkoleń z obsługi klienta? Często się dekoncentrujesz? Robisz wiele rzeczy naraz, a i tak nie osiągasz upragnionego celu? Postaw na szkolenia z Mindfullness.
Uważność jest szczególnym rodzajem uwagi – nieosądzającej, nieoceniającej, ale świadomej, która skierowana jest na chwilę bieżącą. To umiejętność koncentrowania uwagi na „tu i teraz”, na tym czego doświadczasz, na tym co myślisz i na tym co czujesz w danej chwili.
Ćwiczenia wspierające Mindfullness pomagają w odkryciu swoich nawykowych zachowań. Rozpoznając je masz już wiedzę na temat tego co Ci sprzyja w działaniu a co przeszkadza, wiesz już zatem co chcesz zmienić.
Mindfullness, a biznes?
- Uważność można praktykować zarówno na gruncie prywatnym jak i zawodowym, bez względu jednak na to, mindfullness koncentruje się na poniższych obszarach:
- - koncentracja, czyli zdolność skupienia się w dowolnym czasie
- - klarowność, jako jasność tego co dzieje się w twoim środowisku zewnętrznym, oraz wewnętrznym, np. w świecie emocji
- - spokój umysłu – tu rozumiany jako umiejętność bycia ponad emocjami, akceptacji stanu obecnego i zaprzestanie zajmowania się sprawami, na które w danym czasie nie masz wpływu.
Podczas treningów Mindfullness stosowanych jest wiele technik, które polegają np. na wizualizacji pozytywnego wyniku, wytworzeniu stanu relaksacji, osiągnięciu wewnętrznej i zewnętrznej świadomości.
Dla firm i organizacji oznacza to szereg korzyści, przede wszystkim pracownicy trenujący uważność mają dużą umiejętność w radzeniu sobie z własnymi emocjami, co przekłada się na szybkie osiąganie spokoju.
Dzięki wykształceniu umiejętności bycia tu i teraz, są bardziej uważni w słuchaniu innych, mają większą zdolność do dłużej koncentracji, nie zbaczają z tematu, kiedy sami zaczynają się wypowiadać. Ogólnie – cała komunikacja staje się skuteczniejsza – pracownicy słyszą to co faktycznie zostało wypowiedziane, nie oceniają i nie analizują tego, w chwili bycia słuchającym. Rozumieją własne emocje, są świadomi tego co się dzieje z ich ciałem w stresującej sytuacji, dzięki temu skuteczniej kierują sobą. Spotkania biznesowe trwają krócej i są efektywniejsze, ludzie potrafią słuchać się nawzajem, nie ma potrzeby powtarzania wielu kwestii kilkukrotnie, co obecnie spowodowane jest rozkojarzeniem wśród uczestników zebrań. W kontaktach z innymi pracownikami również odczuwa się wiele korzyści – często widać je w sytuacjach negocjacji, podejmowania szybkich decyzji, stresujących sytuacjach, zmiennych warunkach pracy.
Czytaj także: Skuteczna metoda zapobiegająca nawrotom depresji
5 kroków
- 1. Trenuj uważność podczas biegania, chodzenia czy innego sportu. Skoncentruj myśli na sobie: zobacz jakie towarzyszą Ci emocje, jak czuje się Twój organizm? Skup uwagę na pracujących partiach mięśni. Nie analizuj. Po prostu to rób.
- 2. Przyjmij rzeczywistość taką jaka ona jest. Wszystko w naszym życiu po coś zostaje i po coś znika. Zaakceptuj to i podążaj za tym.
- 3. Otwórz się i doświadczaj nowych rzeczy. Zobacz w tym czasie swoje myśli, emocje i dostrzeż działanie.
- 4. Praktykuj uważność podczas rutynowych czynności, jedzenia czy sprzątania. Skoncentruj się w danym momencie tylko na tym co robisz i rób to wolniej bez pośpiechu, z pełną koncentracją.
- Z samego rana jak już się przebudzisz, zauważ swój oddech i tempo bicia serca, zwykle to jak oddychamy wiele nam mówi o aktualnym stanie organizmu, przyjrzyj się temu.
Już sama obserwacja siebie i otoczenia, która opiera się o trening uważności uruchamia procesy samoregulacyjne organizmu, których efektem może być np. spokojny oddech, redukcja objawów stresu.