Zwiększa szanse podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Otóż wyobraź sobie, że właśnie otrzymałeś telefon zapraszający Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Niezmiernie się ucieszyłeś, bo zależy Ci na pracy właśnie w tej firmie. Zastanawiasz się jakie zostaną zadane Ci pytania, analizujesz swoje umiejętności, wady, zalety, przeglądasz i czytasz w Internecie o tym jak zachować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Ćwiczyć autoprezentację, prasujesz ubranie by dobrze się jutro zaprezentować…
Po czym przychodzisz następnego dnia do firmy. Wchodzisz do pokoju, w którym odbywają się rozmowy rekrutacyjne i oto Twoje zdziwienie staje się z minuty na minutę coraz większe. Otrzymujesz pytania dotyczące tego, czego nauczyłeś się na studiach. Następne: Jakie projekty wykonywałeś na poszczególnych zajęciach? A później: Jakie są Twoje osobiste osiągnięcia w danej dziedzinie? – Myślisz, że nie masz żadnych bo w końcu nigdy nie pracowałeś na samodzielnym stanowisku – w tym momencie nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz !
Czym jest portfolio?
W dosłownym znaczeniu oznacza po prostu teczkę. Na potrzeby procesu rekrutacji możemy powiedzieć, że jest to plik dokumentów, które są wizytówką/prezentacją/lub po prostu zbiorem informacji o Tobie.
W portfolio mogą się znaleźć:
- - CV;
- - List motywacyjny;
- - Świadectwa i dyplomy ukończonych szkół;
- - Zaświadczenia i certyfikaty uzyskane podczas udziału w kursach, szkoleniach oraz konferencjach;
- - Dotychczasowy przebieg doświadczenia zawodowego udokumentowany świadectwami pracy lub zaświadczeniami o odbyciu praktyki czy wolontariatu;
- - Książka praktyki zawodowej wraz ze szczegółowym opisem czynności wykonywanych;
- - Udokumentowane uprawnienia;
- - Referencje i opinie od pracodawców;
- - Wszystkie wykonane podczas studiów projekty (zarówno własne, jak i te wykonane z grupą) wraz z raportami lub prezentacjami multimedialnymi zgranymi na płytę bądź wydrukowanymi.
- - Projekty stworzone na potrzeby konkursu.
- - Własna działalność pozauczelniana – projekty stworzone dla siebie na drodze samodoskonalenia czy poszerzania własnych kwalifikacji (stworzenie wewnętrznej poczty, skryptów, stron internetowych itp.).
Zebrane dane pomogą Ci podsumować informacje o sobie samym. Dzięki temu, podczas rozmowy nic Cię nie zaskoczy bo zawsze będziesz mógł odwołać się właśnie do portfolio. Mając tak przygotowaną dokumentację przekazujesz o sobie wiele informacji, takich jak: Jestem osobą przewidującą, odpowiedzialną i uporządkowaną. Moje dokumenty są w odpowiednim miejscu, więc Wasze w firmie również będą. Sumienność i uporządkowanie to bardzo ważne cechy każdego przyszłego pracownika.
Co teraz?
Stwórz własne portfolio, które ułatwi analizę własnych osiągnięć i pomoże podsumować Twoje umiejętności !